Michel Huisman

Geboren in Heerlen in 1957. Beeldend kunstenaar en uitvinder van muziekinstrumenten, die beelden zijn die geluid maken. Huisman noemt zichzelf morfoloog. Hij wil met zijn werk doordringen tot de ziel, die volgens hem de meest essentiële waarde in onze beschaving is.

Zijn beelden zijn apparaten, ze maken geluid en kunnen soms bewegen. Zijn grafisch werk is zwart-wit.

In 2001 voltooide hij de Halfautomatische Troostmachine in het Stadspark Maastricht. Als hommage aan de beren, die van 1920-1993 in de troosteloze berenkuil woonden, maakte Huisman een kunstwerk met beeldengroepen van twaalf uitgestorven diersoorten: de lachuil (uitgest. 1914), de blaauwbok (1799), de rode colobos (1998), de Caribische monniksrob (1996), de reuzenalk (1844), de Palestijnse geverfde kikker (1956), de grote ivoorsnavel (1951), de Tasmaanse buidelwolf (1936), de trekduif (1914), de rozekop eend (1935), de quagga (1883) en de olijfgroene ibis (1950).  Beer Jo werd door hem vereeuwigd, samen met een stervende giraffe met een troostende dame. 

In 2002 bedacht Huisman het stedenbouwkundig plan voor het Maankwartier nabij Station Heerlen, hoewel het veel kritiek kreeg en een omstreden ontwerp was is in 2012 begonnen met de uitvoering ervan.

Meer over hem en zijn werk via de volgende links:

http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20040524_installatiekunst01
http://classic.skor.nl/artefact-625-en.html?lang=nl
http://www.biennaledelyon.com/uk/biennale/edition/artists/huisman,36.html

Zijn werken zijn o.a. te bezichtigen in Museum Het Domein te Sittard, De Stadsgalerij in Heerlen en het Museum van Hedendaagse Kunst in Antwerpen.

 

Beelden van Michel Huisman op deze site:

Hof der omhelzing